Welkom!
Samen zijn we verantwoordelijk voor succesvolle communicatie
Samen een cake bakken geeft je een reden om voor te doen hoe je met een spraakcomputer communiceert. Benoem je handelingen en selecteer afbeeldingen. Heb je al gehoord over PODD? Het is niet ingewikkeld, je moet het gewoon proberen!PODD wordt binnen Passend Onderwijs gebruikt en de klasgenootjes zijn het beste voorbeeld!De officiële NL-versie van PODD voor spraakcomputers is beschikbaar!

2-daagse Introductiecursus PODD


Op 26 en 27 januari 2018 kunt u de introductieworkshop PODD volgen in Amersfoort. Als u nu al bezig bent met volgend jaar, kunt u ook 28 en 29 september reserveren voor de basiscursus PODD. U bent van harte welkom om zich aan te melden.

Ervaring van deelnemers aan de Introductieworkshop PODD

PODD binnen een zorgorganisatie

"Soms moet je gewoon iets ervaren om het te begrijpen. Met veel scepsis en grote nieuwsgierigheid begon ik aan de tweedaagse PODD introductieworkshop. Als mensen zo lyrisch zijn over iets dat ik niet begrijp, dan wil ik er alles van weten. Het was fijn dat mijn scepsis er mocht zijn. Gerna & Ellen stonden open voor mijn twijfels en kritische noten.

Ik ben de eerste dag vol ongeloof en verbazing doorgekomenen aan het einde van die dag gingen er kwartjes vallen. De tweede dag was vooral praktisch en kon er nog eens teruggekomen worden op de vragen die in mijn hoofd naar boven kwamen. De cursus heeft mij een nieuwe kant van communiceren laten zien waarbij doorzettingsvermogen en samenwerking sleutelwoorden zijn. Want als je samen echt iets wil bereiken dan lukt dat vaak ook. Natuurlijk heb ik nog twijfels bij sommige aspecten, maar het zijn gezonde twijfels geworden. Een gezonde dosis kritiek met daarbij het inzicht dat er zeker weten meer mogelijk is dan dat ik voor ogen had. 

En daarom alleen al ben ik blij dat ik aan de cursus deel heb genomen. Mijn horizon is verbreed, dank je wel daarvoor!
 
(Jessica, logopedist Cello. Zij volgde de cursus in 2017.)
 
 
 

Maartje (tiener, Down syndroom)

"Maartje* heeft sinds kort een PODD boek. Maartje heeft Down syndroom. Zij heeft heel veel te vertellen, maar is helaas vaak niet goed verstaanbaar. Ze stottert ook nog. In haar PODD boek staan allerlei afbeeldingen. Er staan ook afbeeldingen in voor onderwerpen waar zij normaalgesproken niet zo snel over praat, zoals iemand missen of een epilepsie aanval. Maartje heeft met haar PODD boek nu o.a. gesproken over haar groepsgenoot die een epilepsie aanval had gehad. Maartje straalt als wij haar goed begrijpen. Wanneer zij de plaatjes aanwijst, is zij beter verstaanbaar.

De oma van Maartje is een kort geleden overleden. Ze kon daarover wel feitelijk verbaal vertellen, maar zij gaf aan dat ze het liever met ondersteuning van het PODD boek wilde praten. Maartje zocht de bladzijde op waarop ‘dood’ staat, daarna de bladzijde met personen ‘oma’ en vervolgens de bijpassende emotie op de pagina met gevoelens aan te wijzen. Vervolgens vertelde Maartje met behulp van de woorden in sectie 11, activiteiten, wat ze altijd met haar oma deed.

Het PODD boek maakt het voor haar makkelijker om te vertellen, ondanks dat ze erg verdrietig is en haar oma mist."

(Fiona Holtz, logopedist bij Amsta Karaad. Zij volgde de cursus in 2016.)

 

Bjorn (12 jaar, autistisch gedrag) 

"Björn* is een jongen van 12 jaar met autistisch gedrag. Toen hij werd aangemeld bij onze organisatie communiceerde hij voornamelijk middels zijn gedrag. Hij sprak niet. Hij neuriede wel mee met liedjes en liet daarbij enkele woordjes horen, verder zei hij niets. Hij liet wel communicatieve intenties zien maar deze waren zo onduidelijk, dat ze snel uitdoofden met als resultaat veel negatief gedrag zoals bijten, schoppen, krabben en slaan waarvoor hij vaak door meerdere mensen intensief begeleid moet worden.

We zijn eerst begonnen met de PECS map, met als doel om Björn weer te leren om initiatieven te tonen en aan te houden in zijn vraag om iets. De PECS map was uitermate succesvol. Björn begreep heel goed dat hij middels de map zijn wensen en behoeftes duidelijk kon maken. Hij begon weer initiatieven te tonen en deze duurden ook langer, zodat zijn omgeving meer tijd had om er op te reageren. Daarbij benoemde hij de plaatjes ook actief. We wilden hem graag nog veel meer mogelijkheden geven.

Na afloop van de cursus in januari 2017 gestart met de communicatieboek dat lijkt op PODD omdat we de officiele software nog niet hadden aangeschaft binnen de organisatie. In eerste instantie was het vooral voor begeleiders erg uitdagend om vlot combinaties te maken, waardoor Björn vaak moest wachten. Het wachten lukte niet altijd even goed, en hij selecteerde vaker dingen die volgens zijn begeleid

ers op dat moment niet ‘wenselijk’ of niet mogelijk waren. Hij ging steeds meer autonoom communiceren, zijn eigen boodschap! Hij wil soms andere dingen dan zijn begeleiders voor hem uitkiezen. Ik heb de begeleiders hoe zij hiermee om moeten gaan. Het mooie is dat Björn door het PODD systeem uitgebreider is gaan communiceren. De kwaliteit van zijn communicatie is verbeterd en hij communiceert nu nog meer spontaan.

Bovendien kan hij inmiddels tijdens situaties waarin de stress is opgelopen, zonder zijn PODD communicatieboek aangeven dat het klaar en weer rustig is en dat hij kan opstaan. Zijn begeleiders hoeven hem dan niet meer zo stevig vast te houden. 

(Fiona Holtz, logopedist bij Amsta Karaad. Zij volgde de cursus in 2016.)

 

 




Stel uw vraag, wij nemen contact met u op