Welkom!
Samen zijn we verantwoordelijk voor succesvolle communicatie
Samen een cake bakken geeft je een reden om voor te doen hoe je met een spraakcomputer communiceert. Benoem je handelingen en selecteer afbeeldingen. Heb je al gehoord over PODD? Het is niet ingewikkeld, je moet het gewoon proberen!PODD wordt binnen Passend Onderwijs gebruikt en de klasgenootjes zijn het beste voorbeeld!De officiële NL-versie van PODD voor spraakcomputers is beschikbaar!

2-daagse Introductiecursus PODD


Op 26 en 27 januari 2018 kunt u de introductieworkshop PODD volgen in Amersfoort. Als u nu al bezig bent met volgend jaar, kunt u ook 28 en 29 september reserveren voor de basiscursus PODD. U bent van harte welkom om zich aan te melden.

Over Respons-Able

U kunt uw vraag mailen naar: welkom@response-able.nl


Meer dan PODD

Response-Able biedt individuele (online) logopedische behandelingen, eenmalig advies, ondersteuning bij de aanvraag van een communicatiehulpmiddel zoals een oogbestuurde spraakcomputer, trainingen over het gebruik van specifieke communicatie software, teamcoaching met betrekking tot Ondersteunde Communicatie in het algemeen en natuurlijk ook over PODD.

 

De naam

De naam Response-Able is een samenstelling van response & able (reactie & vaardig). Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen voor communicatieve ontwikkeling. Wij reageren op de hulpvraag van ouders, begeleiders en collega's (logopedisten & ergotherapeuten) en willen handvatten geven om vaardig te kunnen communiceren met de persoon met een complexe communicatie behoefte. 

Voor kinderen en (jong) volwassenen met complexe communicatie behoeftes is de 'response' die de omgeving geeft op zijn/haar communicatieve signalen en gedrag namelijk van grote invloed. Zodra mensen in de omgeving de juiste handvatten hebben om aan te sluiten bij het kind of de (jong) volwassene met complexe communicatie behoeftes, zal de interactie enorm verbeteren. Wij, de omgeving moeten verantwoordelijkheid nemen. Daarna kunnen zij hun vaardigheden tonen en zullen we zien hoe 'able' ze zijn om contact te maken en zelfs veel meer dan dat.

Veel niet- of nauwelijks sprekende kinderen blijken tot veel meer in staat dan op basis van reguliere taaltesten verondersteld wordt. Tijdens de PODD cursus worden onder andere videobeelden getoond van kinderen en tieners die aanvankelijk vaak 'ingschat' worden als ernstig verstandelijk beperkt of 'niet in staat om plaatjes te begrijpen'. Door de juiste benadering vanuit de omgeving, hebben ze het echter wel geleerd. Als de omgeving de verantwoordelijkheid eerst op zich neemt, kan het kind of de (jong)volwassene uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn voor zijn/haar communicatie. 

 

De mensen 

Response-Able is opgestart door Drs. Gerna Scholte. Zij is geboren in 1987. In Nijmegen is zij met genoegen afgestudeerd in 2009 als logopedist en voor de pre-master Taal- en Spraakpathologie aan de Radboud Universiteit. Daarna heeft zij een parttime baan gecombineerd met een traineeship. In 2010 is ze doorgegaan met de master Taal- en Spraakpathologie aan de Radboud Universiteit. Dit was goed te combineren met haar parttime baan binnen een grote zorginstelling in de omgeving van Arnhem. De master heeft zij met genoegen afgerond in het voorjaar van 2012. 

Al snel werd duidelijk dat zij zich wilde richten op mensen met complexe communicatie behoeftes. Het gaat haar gemakkelijk af om contact te maken met kinderen met ernstige meervoudige beperkingen, dat was al in het tweede jaar van haar opleiding opgemerkt door een stagebegeleider. Door het volgen van verschillende cursussen heeft zij zich verdiept in Ondersteunde Communicatie en het Rett syndroom, communicatie hulpmiddelen zoals Eye Gaze computers, PODD communicatieboeken etc. 

Een dag per week is Gerna Scholte verbonden aan de Maastricht University in verband met onderzoek en het ontwikkelen van een netwerk van logopedisten en OC-behandelaars voor het Rett syndroom in Nederland. De Nederlandse Rett Syndroom Vereniging heeft dit mogelijk gemaakt. 

Volg ons op Facebook


Stel uw vraag, wij nemen contact met u op